In de luwte van de grote en bekende namen opereert in Nederland een aantal zeer goede Americana-acts. Sterker nog, in het geval van het trio Tip Jar valt de conclusie te billijken dat hier misschien wel de beste Americana-band van in ieder geval Nederland te horen is. Binnen het genre kreeg Tip Jar van alle relevante recensenten nooit eerder zoveel lof te horen als over vierde album Onward. En terecht, want de plaat verovert je hart zodra je de eerste noten hoort. Muzikaal klinkt het als een klok, de productie is helder en open, het instrumentarium kwalitatief hoogstaand en de zang is ronduit indrukwekkend. Alle nummers behalen hetzelfde hoge niveau en dat kom je niet al te vaak tegen. Een optelsom van echte instrumenten, compacte songs uit het hart, pakkende melodieën en een oprechtheid waar je als muziekliefhebber gretig U tegen zegt. Een must voor iedere Americana-liefhebber. ” - Hans van der Maas

— Oor

Ruim een jaar na het verrassende album Gemstone Road brengt ons vaderlandse americanaduo Bart de Win en Arianne Knegt, die samen de kern van Tip Jar vormen, een nieuw album uit. Met een harddisk vol muziek van vaste gitarist Harry Hendriks trokken ze naar Texas om daar de twaalf songs voor deze plaat op te nemen – net als de vorige keer samen met een keur aan Amerikaanse studiomuzikanten. Tijdens de opnameperiode nam Harry in Nederland verschillende partijen op die hij naar Amerika stuurde. Producer Walt Wilkins speelde ook diverse gitaarpartijen in en zong meerdere harmonieën. Ook andere Nederlandse muziekvrienden werkten mee, zoals violist Joost van Es en zanger/gitarist BJ Baartmans. Darius van Helfteren verzorgde opnieuw de mastering. Bart en Arianne schreven drie songs samen, de andere negen zijn van Bart, die ook alle toetseninstrumenten bespeelde. Ze nemen de leadvocalen om de beurt waar en hun samenzang is ook nu weer geweldig. Hoogtepunten zijn er genoeg en dus hebben we met Onward opnieuw een Nederlands americana-album van topklasse erbij – ook verkrijgbaar op cd en vinyl!” - Harry Pater

— Musicmaker

Ongelooflijk hoe productief toetsenist/accordeonist/songwriter Bart de Win en zijn partner zangeres/mede-songwriter Arianne Knegt zijn met hun vierde album in vier jaar tijd. En met iedere nieuwe release gaat de kwaliteit nog omhoog. Op hun vorige, Gemstone Road, was dat voor een aanzienlijk deel te danken aan het feit dat ze die in Texas hadden opgenomen met hun goede vrienden van Walt Wilkins & The Mystiqueros. Dat zulks op Onward opnieuw het geval is, hoeft dus niet te verrassen. Als songwriter schudt De Win bovendien opnieuw een dozijn meer dan uitstekende, gevarieerde songs uit zijn mouw, waarvan drie met Knegt, die allemaal verdienen te worden gehoord. Ze staan op de drempel om internationaal potten te gaan breken en wie had dat vier jaar geleden verwacht? ” - Pieter Wijnstekers

— Heaven Magazine

Tip Jar is een Nederlandse formatie rond Bart de Win en Arianne Knegt. De eerste maakte in een grijs verleden deel uit van De Vaste Mannen van Gerard van Maasakkers, maar ontwikkelde zich de afgelopen tien jaar tot een niet onverdienstelijk singer-songwriter. Daarbij kwam Knegt regelmatig op zijn pad en al snel bleek er sprake van een muzikale klik. En sindsdien is ons land een Americana-duo rijker dat gemakkelijk kan wedijveren met het gros van de collega’s aan de overkant van de Grote Plas. Dit nieuwe album telt twaalf smaakvolle eigen composities die stoelen op Amerikaanse rootsmuziek met af en toe een modern jazzy randje. De Win en Knegt zijn elkaar niet voor niets tegen het lijf gelopen, want hun stemmen kleuren mooi bij elkaar en dat geeft deze liedjes een extra dimensie. Vooral als er een countryweggetje wordt ingeslagen en er een pedal steel aan te pas komt zoals in At the dance, steekt Tip Jar ver boven het maaiveld uit. ” - Harry de Jong

— Lust For Life Magazine

Een dijk van een plaat, ook voor niet-Americana liefhebbers. ” - RakenDra Smit

— Muziekwereld (NTB)

Met het onlangs verschenen album Onward zijn De Win, Knegt, Hendriks en consorten intussen aan hun vierde album vol ‘neder-americana’ toe of zoals ik het eerder al omschreef: “veelal héél fraai gezongen liedjes die hun ontstaan meer ontlenen aan de weidse vlakten en canyons van Texas dan aan de kleigrond en de landerijen van Noord-Brabant”.  Walt Wilkins voelt de twaalf nummers die op dit album staan perfect aan en staat in voor een uitstekend uitgebalanceerde mix tussen stemmen en instrumenten. Wat vroeger al een sterkte was, is op dit album nog sterker: de heerlijke harmonieën tussen Knegt, De Win, Bill Small, Jimmy Davis en Tina Wilkins. Op dit plaatje wordt geweldig gezongen, spelen melodieën een voorname rol (Another Dublin Blues). ”Struggling against the tides we keep on believing, loving and creating. There is always a new freight train around the bend. And it will keep on rolling” staat er op het fraaie inlegboekje met teksten te lezen. Dat positivisme hoor je hier in elke noot, zélfs als het een droevige noot is. ” - Martin Overheul

Altcountryforum

Waarom zouden wij [...] de openingstrack Feed the fire en de liefdevolle uitnodiging At The Dance [...] niet meteen uitroepen tot dé Valentijns songs van 2019? Graag gedaan en meteen de  schitterende voorbode van een aantal sublieme self -penned songs die qua melancholie, hoop, liefde en levenslust niet alleen met Valentijn maar het ganse jaar netjes ingekaderd mogen. Immers, zowel een lach als traan (Keep On Rolling) maken deel uit van het leven en zijn uiteraard ook een onschatbare inspiratiebron voor het duo Arianne Knegt/Bart de Win. Sleepless Nights – opgedragen aan de veel te vroeg overleden Rinus Raaijmakers en Ad van Meurs, The Woman I Am en afsluiter Another Dublin Blues draaien er geen doekjes om… het leven is als een goederentrein die alsmaar door dendert en wij die ons daaraan vastklampen. Leuk, origineel en ontroerend  de wijze waarop Tip Jar ons muzikaal met het neusje op de waarheid drukt: “We will never find the far end of a rainbow …” ” - Swa Braeken

Bealestreet

Niet enkel het Nederlands voetbal beleeft een uitzonderlijk productief najaar, ook de plaatselijke americanagemeenschap mag nu al enkele weken lang de ene fraaie treffer na de andere begroeten. En voorlopig lijkt er aan die winning streak ook nog geen einde te komen. Na de prachtige nieuwe platen van Malford Milligan en de Southern Aces, de Yearlings en Ad Vanderveen is er nu immers alweer de nieuwe van Arianne Knegt en Bart de Win, zeg maar Tip Jar. En ook dat is net als zijn hier al uitgebreid geprezen voorgangers Back Porch, Let Go en Gemstone Road weer een bescheiden juweeltje. Twaalf nummers lang klinken Knegt en De Win hier weer on-Nederlands goed. Gewoon heerlijk is het om weg te dromen bij hun echt wel uitzonderlijk melodieuze liedjes. Americana aan de hippie-kant van country met invloeden uit pop en jazz, noemen ze het zelf op hun eigen webstek. En da’s een omschrijving waar best wel wat voor te zeggen valt. Als er immers al één ding is dat hen onderscheidt van de Amerikaanse concurrentie dan is het precies die inbreng uit andere lokale genres. Het maakt, dat hun americana ook hier zeer radiofähig wordt. Geschikt alleszins voor een groter publiek. Een publiek, dat zal smullen van hun liedjes over de liefde en het leven. Dat zich maar wat graag zal laven aan die twee prachtige stemmen ook. Want ook die blijven natuurlijk een serieus surplus. Net als de productionele inspanningen van Walt Wilkins en Ron Flynt en de instrumentale bijdrage van een keur aan Nederlandse en Amerikaanse topmuzikanten. Een dikke pluim hier tenslotte ook nog voor de fraaie verpakking waarin het geheel wordt aangeboden. Ook de verbluffend mooie foto’s van Mark Engelen ademen immers gewoon uit elke porie americana. Dikke aanrader! ” - Benny Metten

CtrlAltcountry.be

In de  Jumping Dog Studio van Ron Flynt verzamelt zich plaatselijke muzikaal talent uit het entourage van Walt Wilkins, die sporadisch de fijne snaarinterventies van Harry Hendriks aanvult.   De door De Win aangeleverde songs werden geïnspireerd door de ups en onvermijdelijke downs in een langdurige relatie. Uit vroegere relaties heeft het duo zeven kinderen en die verlaten nu stilaan een voor een het huiselijke nest, dat bezingt Arianne in One By One, een mooie pianoballade; in andere songs komt het ongenadig tikken van de tijd maar ook hun wederzijdse liefde voor elkaar aan bod. Het leven raast in ijltempo voorbij en onderweg vallen geliefden en kennissen weg, recent werden ook Arianne en De Win daarmee geconfronteerd en dat inspireerde het samen gecomponeerde Keep On Rolling: op warme Hammondtonen kronkelende countrysoul. Sleepless Nights situeert zich eveneens in dat aangename muzikale steegje, het is een doorleefde ode aan De Wins betreurde  kompaan bij de Vaste Mannen, bassist Rinus Raaijmakers. Er zijn ook verhalen die onderweg werden opgevangen, tijdens een van zijn omzwervingen in de VS kwam Bart in contact met een jonge Texaan die hem vertelde over de dancehall, zo’n houten gebouw, waar hij zijn toekomstige vrouw ontmoette. Het geëmotioneerd relaas over die ontmoeting wordt in At the Dance verwerkt, zo’n onweerstaanbare country tearjerker ondersteund door melancholische accordeontonen en de pedalsteel van Lloyd Maines. Het zijn helaas minder romantische gebeurtenissen die de huidige tijdsgeest domineren. Back to the Barracks refereert naar de toenemende onverdraagzaamheid en leunt eveneens op sfeervolle accordeon en de fraaie harmoniezang die onveranderlijk in een dozijn meeslepende verfijnde Americana tracks opduiken. ” - Cis van Looy

Written in Music

In hun songs fungeert Knegt niet alleen als aanjager, maar ook als muze. Hoewel zij slechts drie songs samen met De Win schreef en hij de andere negen, duetteert Knegt een aantal keren met hem en zingt in de andere songs de refreinen of de tweede stem. Zo is haar iets nasale, erg Amerikaans klinkende stem in sterke mate bepalend voor het geluid. De mooi vloeiende songs werden opnieuw in Austin opgenomen met Walt Wilkins als producer en een aantal van zijn Mystiqueros als muzikanten, gitaristen Harry Hendriks en BJ Baartmans en violist Joost van Es. In de teksten zijn De Win en Knegt persoonlijker dan voorheen. Het overlijden van De Wins bassist Rinus Raaijmakers én van zanger-gitarist Ad van Meurs wordt weliswaar niet letterlijk genoemd, maar is hoorbaar aanwezig in een aantal teksten dat gaat over het onvermijdelijk voorbijgaan van de tijd. In de andere bezingen De Win en Knegt overtuigend hun liefde voor elkaar en voor muziek als troost. ” - Ruud Heijjer

Kippenvelnet

Het releaseconcert van Tip Jar is één groot feest. Een warm bad voor de mensen op het podium en een feest in de zaal. Het nieuwe album bevat twaalf sprankelende songs, zodat er om de avond te vullen nog wat andere nummers moesten worden gebracht, “tophits die jullie vast niet kennen” aldus Arianne. Bart heeft inmiddels acht albums op zijn naam staan en weet wat nodig is om de aandacht te trekken. Ter promotie van de nieuwe single ‘Keep on rolling’ verscheen hij naar eigen zeggen ‘halfnaakt’ in de videoclip, nou ja, drie knoopjes open. Het moet natuurlijk niet te gek worden.  Het nieuwe album krijgt alom positieve recensies, en dat is wat mij betreft  volkomen terecht. In de Jumping Dog Studio in Austin is deze zomer zonder meer een volwassen productie gerealiseerd met hulp van grootheden als Lloyd Maines en Walt Wilkins. De songs liggen lekker in het gehoor, ook als het om liedjes gaat die refereren aan het heengaan van goede vrienden, zoals bassist Rinus Raaijmakers en singer-songwriter Ad van Meurs. Melancholie speelt ook een belangrijke rol in het beste nummer op de plaat. At The Dance is het verhaal van een vader van drie kinderen die terugdenkt aan het moment dat hij op de dansvloer zijn vrouw voor het eerst kuste. [...] At The Dance biedt alle sterke punten van Tip Jar: een goede tekst, een catchy melodie en fraaie harmonieën. De songs gaan gelukkig over echtemensendingen. Elke song kreeg vrijdagavond een uitgebreide uitleg, wat duidelijk maakte dat deze band met beide benen in de realiteit staat. Tip Jar is een blijvertje. ” - Sjoerd Punter

Johnny's Garden (concertverslag)